Avui a classe hem fet un
apropament a la definició de família. Primerament, com ja és habitual, hem
dedicat uns minuts a fer una petita reflexió individual.
La meva definició inicial de terme família ha estat la següent:
“Grup de persones que
conformen un nucli de recolzament de rellevància per als seus membres”
Seguidament, en petits
grups, en el meu cas amb ajuda de Marta i Patri em posat en comú les nostres
definicions i hem tractar de fer una de comú:
“Grup de persones que
formen un nucli de recolzament , estima, i cura i entre els quals s’estableix un fort vincle”
Per completar encara més
la definició, hem elaborat una definició aquesta vegada totes les companyes de
la classe i el resultat ha estat aquest:
“Institució (important
per a l’individu)(socialització),
grup de persones que comparteixen espai i temps i que estableixen vincles(de
pertinència, d’identitat...) on cadascú
té un rol. Aquest nucli compleix unes funcions de recolzament (afectives,
fisiològiques, culturals i educatives) per satisfer les necessitats dels seus
membres (identitat del grup)”.
Altres definicions amb les que hem treballa o que he trobat cercant informació:
“La família és aquell
grup de persones que viuen en una mateixa casa i es barallen, com a mínim un
cop al dia.”
Respecta a aquesta definició, esmentar que “barallar-se” implica relacionar-se, i es refereix a la necessària conseqüència derivada
de la interacció. Si no existeix debat intern, interès, difícilment pugui fluir
la interrelació i per tant el concepte de família.
“Relació entre un o més
adults que tenen la capacitat de tenir cura d’un menor; i
per altra banda , un fill o filla que es vincula a qui té cura d’ell o d’ella, poden ser varius”
Un humà és una persona que va passant per diferents rols a mesura que es
desenvolupa. Una vegada tenim fills, sorgeixen més responsabilitats.
Les funcions bàsiques de la família són la satisfacció de les necessitats
fonamentals de l’infant per si mateixa o
com mediadora, amb el suport d’altres institucions
sanitàries i educatives. La família és font d’informació i
transmissió de valors. La presència constant dels membres adults de la família,
les converses i les conductes permeten als nens adquirir informacions bàsiques
per interpretar la realitat física i social, així com assimilar les creences
bàsiques de la seva cultura. La família ensenya als seus membres a comportar-se
de forma socialment desitjables. La família ofereix models d’imitació i identificació als nens. Ajuda i ensenya com s’ha de reaccionar i actuar en situacions estressants. La família és el nucli
social que serveix de descans i lloc per preocupar-se de esforços, tensions o
problemes que hagin suposat costos per a l’individu. Hi
pot descansar tranquil perquè sap que és acceptat sigui quina sigui la seva
dificultat. La família és un lloc de participació activa del nen.
La OMS defineix la família com "los miembros del hogar emparentados entre sí, hasta un grado determinado por sangre, adopción y matrimonio. El grado de parentesco utilizado para determinar los límites de la familia dependerá de los usos a los que se destinen los datos y, por lo tanto, no puede definirse con precisión en escala mundial."
La OMS defineix la família com "los miembros del hogar emparentados entre sí, hasta un grado determinado por sangre, adopción y matrimonio. El grado de parentesco utilizado para determinar los límites de la familia dependerá de los usos a los que se destinen los datos y, por lo tanto, no puede definirse con precisión en escala mundial."
La família és el grup primari de pertinença dels individus. En la seva
concepció més coneguda està constituïda per la parella i la seva descendència.
Ara bé, el procés històric i social mostra diferents tipus d’estructures familiars que fan difícil una definició d’aquesta. Això ens indica que la família està lligada als processos de
transformació de la cultura contemporània.
La família és el millor lloc per a que l’infant es senti estimat.
Els pares són una constant al llarg de la vida de qualsevol nin, per tant
la família és un dels factors que més influeix en el seu futur i
desenvolupament.
Els vincles d’afecció que els infants desenvolupen amb els seus pares i
germans perduren generalment tota la vida i serveixen de models de relació al
llarg del seu desenvolupament.
Si com a mestres volem fer una bona aproximació a la família penso que hauríem de tenir en compte la teoria
de sistemes i de la comunicació Pino.G, Poupin L. 1999, defineixen un sistema
com el conjunt d’elements en interacció dinàmica en el qual l’estat de cada un d’ells està determinat per la situació que ocupa cada un
dels altres. Aquesta teoria ens permet visualitzar la família d’una manera més holística, com una totalitat composada de diferents parts,
els seus membres, els quals interaccionen i són interdependents entre ells.
Com assenyala Minuchin, 1982, “la familia está constituida por subsistemas, entre éstos encontramos, el subsistema conyugal, parental, filial; desde esta concepción todos se ven afectados en el caso de enfermedad y hospitalización de uno de sus miembros” Fora dels subsistemes clàssics esmenta Aylwin 2002, “existen otros subsistemas constituidos por diferentes factores como sexo, interés, edades o funciones”
Com assenyala Minuchin, 1982, “la familia está constituida por subsistemas, entre éstos encontramos, el subsistema conyugal, parental, filial; desde esta concepción todos se ven afectados en el caso de enfermedad y hospitalización de uno de sus miembros” Fora dels subsistemes clàssics esmenta Aylwin 2002, “existen otros subsistemas constituidos por diferentes factores como sexo, interés, edades o funciones”
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada