DEFINICIÓ D’EMOCIÓ i ESTRATÈGIES EDUCATIVES:
Avui a classe hem
plantejat què era per a nosaltres una EMOCIÓ.
La primera definició que
individualment m’ha vingut al cap ha estat la següent:
“Sensació que
experimentem de manera temporal com a reacció a un estímul extern o intern”
Seguidament, en petits
grups, hem reflexionat al voltant d’aquesta definició i l’aportació dels tres
membres del grup ha donat com a resultat la següent definició:
“Estat d’ànim variable
que experimentem temporalment com a reacció a un estímul extern o intern i que
ens provoca una reacció física psíquica”
La següent passa en
aquesta recerca de definició, ha estat grupal. Tota la classe hem proposat una
definició conjunta que a continuació escric:
“Estat d’ànim(cognitiu) canviant (variable, modificable, temporal)
provocat per una situació (acció o fet) amb significat per a l’individu
(sensació, conducta, li serveix per mantindré l’equilibri) que comporta una
reacció(fictícia o real, una somatització davant d’un estímul(intern o extern)”
En veure com evolucionava la nostra definició, he quedat realment impressionada.
Així,
definir el terme emoció pot aparentar cosa fàcil, probablement tots podríem
fer-ho, però aconseguir una definició consensuada d’aquesta paraula, és una
tasca molt més complicada del que sembla.
Del
llatí emotio, la emoció és la
variació profunda però efímera de l’ànim,la qual cosa pot ser agradable o no i
presentar-se juntament amb certa condició somàtica. D’una altra banda com assenyala
la RAE, la emoció constitueix un interès replet d’expectatives amb les quals es
participa en alguna cosa que està succeint.
Segons
han demostrat multitud d’estudis, les emocions juguen un paper fonamental en
els processos de salut d’una persona. De tal manera que arriba a succeir que
determinades malalties són desencadenades per una mala experiència que genera
una emoció particular, com ara les fòbies o els trastorns mentals o les
epilèpsies. Les emocions són enteses com a fenòmens d’arrel psico-fisiològica i
segons els experts, són el reflex d’eficaces formes d’adaptació a diversos
canvis ambientals. Pel que fa a l’aspecte psicològic, les emocions generen sobresalts
en l’índex d’atenció i augmenten el rang de diverses conductes en la jerarquia
de respostes de l’individu que les experimenta. Respecte a la fisiologia, les
emocions permeten ordenar les respostes de diverses estructures biològiques,
incloent les expressions facials, la veu els músculs, i el sistema endocrí, amb
l’objectiu de definir un medi intern adequat per al comportament més òptim.
Les emocions permeten a tot individu establir
la seva posició respecte a l’entorn que el rodeja. Les emocions funciones també
com una espècie de depòsit d’influències innates i apreses.
Algunes aportacions que he trobat interessants:
1 Introducció Emocions from Escola Pia Santa Anna
Goleman (1996) escriu": el término emoción se
refiere a un sentimiento y a los pensamientos, los estados biológicos, los
estados psicológicos y el tipo de tendencias a la acción que lo
caracterizan."
Bisquerra (2000): "Las emociones son reacciones a las
informaciones (conocimientos) que recibimos en nuestras relaciones con el
entorno. La intensidad está en función de las evaluaciones subjetivas que
realizamos sobre cómo la información recibida va a afectar a nuestro bienestar.
En estas evaluaciones subjetivas intervienen conocimientos previos, creencias,
objetivos personales, percepción de ambiente provocativo, etc. Una emoción
depende de lo que es importante para nosotros. Si la emoción es muy intensa
puede producir disfunciones intelectuales o trastornos emocionales (fobia,
estrés, depresión)".
Vallés (2000) exposa les notes que intervenen a la definició d'emoció: "La emoción involucra al pensamiento, al estado
psicofisiológico, al afecto y a la acción (reacción) expresiva."
M’agradaria definir l'EMOCIÓ com a un compendi de les diferents aportacions científiques, com a "estats interns que
es caracteritzen per pensaments, sensacions, reaccions fisiològiques i
conductes expressives que sorgeixen de sobte". De la lectura de tantes i tan diverses definicions
d'EMOCIÓ, arribo a la conclusió de que "les emocions són per tant estats
interns que no poden observar-se o mesurar-se de forma directa , i es
caracteritzen perquè a la seva vesant psicològica s’afegeixen símptomes corporals".
Generalment les emocions, els sentiments i les vivències es produeixen per un
estímul extern, amb la qual cosa la seva aparició és brusca , però els
sentiments no s’acompanyen de canvis en l’esfera corporal i la persistència de
les emocions és molt més duradera que la dels sentiments.
Per finalitzar aquesta entrada vull compartir amb vosaltres aquest vídeo que he trobat en relació al treball de les EMOCIONS A EDUCACIÓ:
ESTRATÈGIES EDUCATIVES:
per treballar les emocions
De la lectura de “Emociones primarias y su alquimia”, he escollit les
següents reflexions:
-“Amar es la emoción madre. De ella se pueden
desprender todas las demás y enriquecerse y empobrecerse en función de su
textura, forma y color”
La primera de les frases
l'he escollit per la força que em transmet la frase en sí. Perquè de veres
crec que així ho és de cert, que partim de l’amor com a emoció primordial i
referent. Penso que sense l’establiment de vincles afectius, sense amar difícilment
podem créixer de manera emocionalment equilibrada. A més a més com a mestra
vull tindre aquest referent emocional ja que al cap i a la fi és la fita de la
majoria dels comportaments humans, dels nostres desitjos, de les nostres
necessitats. En qualsevol de les seus estadis, l’amor com a emoció pot ser
entesa com la font de la resta de les emocions. Des de l’amor infantil, el qual
segueix el principi de “estimo perquè m’estimen”, passant per l’amor immadur “t’estimo
perquè et necessito” amb tota la duresa de l’egoisme que comporta i arribant
als estadis madurs de “m’estimen perquè jo estimo” i “et necessito perquè t’estimo”.
-“Negar la tristeza no nos permite estar
alegres. Cuanto mayor es la pérdida mayor es la tristeza. Necesitamos un
periodo de retraimiento y dolor para adaptarnos a la nueva situación y volver a
vivir sin que aquello nos afecte”
Aquesta segona frase l’he
escollit pel fet que em supera la tristesa en els infants especialment. A ningú
crec que li resulti agradable aquesta emoció però tard o d’hora la
experimentem, i l’entenem en adults . Fins i tot d’un mode raonable, entenc la
necessitat d’experimentar-la com a infants, però la veritat és que em costa
molt més. Sentir la imperiosa necessitat de treure-la fora, d’experimentar-la suposo
que la identifico amb una causa dolorosa i per això em resulta encara més
complicat. D’aquesta frase tan simple i tan eloqüent, trec una cosa que ja mai
més oblidaré i és tan fàcil com que de vegades obviem que és més fàcil superar
estats de tristesa quan són vivencials, quan es parla d’allò que et posa trist.
Negar-ho no ens aporta alegria, senzillament ens fa amagar una emoció que ja
forma part de nosaltres i que si poguérem entendre-la ens ajudaria i enriquiria
el nostre desenvolupament.
Joseba Achotegui en l'article " Salud mental en tiempos difíciles" m'ha fet adonar-me que moltes vegades confonem la tristesa amb la depresió. I de fet, la tristesa no és patologia en sí sinò que es tracta d'una emoció molt útil que l'evolució ha seleccionat per fer front a moltíssimes circumstàncies.
De fet, la lectura d'aquest article em va fer plantejarme el per què de tantíssima creativitat des de sentiments de tristor. Els més grans compositors han escrit des de la tristesa com és sabut, però no cal anar tant lluny, qualsevol artista sap que la tristor és motor de creació i em demano quina és la raó. La tristor probablement ens crea dubtes, ens fa demanar-nos les qüestions que ens preocupen, i cercar solucions.
Joseba Achotegui en l'article " Salud mental en tiempos difíciles" m'ha fet adonar-me que moltes vegades confonem la tristesa amb la depresió. I de fet, la tristesa no és patologia en sí sinò que es tracta d'una emoció molt útil que l'evolució ha seleccionat per fer front a moltíssimes circumstàncies.
De fet, la lectura d'aquest article em va fer plantejarme el per què de tantíssima creativitat des de sentiments de tristor. Els més grans compositors han escrit des de la tristesa com és sabut, però no cal anar tant lluny, qualsevol artista sap que la tristor és motor de creació i em demano quina és la raó. La tristor probablement ens crea dubtes, ens fa demanar-nos les qüestions que ens preocupen, i cercar solucions.
-“Procurar repartir un soplo de alegría en
nuestro entorno es un esfuerzo que se contagia y hace la vida más agradable”
I en últim lloc he triat
aquesta frase perquè considero que de vegades ens compliquem molt l’existència.
No només dins l’aula sinó també en el nostre dia a dia com a persones. I
resulta que un simple somriure, un acudit una abraçada forta una rialla amb un
amic, cantar una cançó...fets tan elementals, ens poden treure d’u enorme pou
que la majoria de’ocasions com he començat dient, és creat per nosaltres
mateixos. Pel que fa a les estratègies educatives, no tinc dubte que hi ha
moments complicats a l’aula amb els infants, amb els pares a les reunions, fins
i tot amb companys o equip directiu. Un pot afrontar-ho tot amb una immensa
professionalitat, amb tota la serietat que la temàtica demani però l’alegria
penso que hauria d’estar present a cada instant com a recurs motivador, com a recolzament
fins i tot com a exemple ja que com diu la frase, és intensament contagiosa.
Per finalitzar aquesta entrada vull compartir amb vosaltres aquest vídeo que he trobat en relació al treball de les EMOCIONS A EDUCACIÓ:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada